Nieuwsbericht

Keynote parkeercongres: ‘Parkeergedrag geen logische keuze’

Profielfoto van Kennisplatform CROW
23 oktober 2023 | 3 minuten lezen

Parkeren is een must! Maar hoe dan? Hoe kan je (parkeer)gedrag veranderen? Tijdens het Nationaal Parkeercongres 2023 legt keynote spreker Anders Jansen dit uit met aansprekende voorbeelden. Met vijf keer input voor in het voorhoofd.

‘Gedrag gebeurt allemaal in het voorhoofd’, aldus Anders Jansen van Flowresulting. ‘Dat is de plek waar je keuzes maakt en die worden bepaald door emoties en het onderbewuste. Als jullie vandaag oplossingen gaan bedenken dan zijn jullie ook met je voorhoofd aan het werk. Houd hierbij rekening dat niemand verstandige en logische keuzes maakt. We maken vaak emotionele en psychologische keuzes. Ratio komt pas achteraf.’ Hij geeft vijf keer input voor in het voorhoofd.

5x input voor in het voorhoofd

1. Niemand wil parkeren, daar begint het mee
2. Customer experience trend: it’s all about zekerheid en flexibiliteit/vrijheid
3. Wacht niet op verstandige keuze
4. Wat maakt delen echt vermenigvuldigen
5. Plaats af en toe vlieg in de pisbak

Niemand wil parkeren

Het thema van het congres is ‘Parkeren is een must!’. Maar Anders Jansen begint zijn keynote meteen met de melding: ‘Niemand wil parkeren.’ Hij illustreert dit met een boor. ‘Je wil geen boor, je wil een schilderij ophangen.’ Om de verkoop van een boor te stimuleren zou het voor de fabrikant een logische keuze zijn om een boor beter of sneller te maken. Maar voor de gebruiker is de plakstrip een uitkomst. Bedenk dus wat de gebruiker wil.

Customer experience

Als alle automerken hetzelfde kunnen, hoe stimuleer je dan de verkoop van die van jou? Door de beste service te bieden. ‘It’s all about zekerheid en flexibiliteit en vrijheid.’ Niemand wil parkeren, op Schiphol ook niet. En dus bedacht men de Valet Parking met de ultieme zekerheid dat er niets met je auto gebeurt. Mensen willen duidelijkheid. Dat je kunt zien over hoeveel minuten je auto er is, waar de auto is, wat de alternatieven zijn, wie er in rijdt.

Wacht niet op verstandige keuze

Niemand maakt verstandige keuzes. ‘De enige mensen die verstandige keuzes maken zijn mensen met hersenbeschadiging, omdat zij geen emoties hebben.’ Rondom de auto stikt het van de emotionele keuzes: individualiteit: het gevoel van personal space, vrijheid, instant flexibel, comfortabel, geborgenheid/vluchtmiddel.
‘Bedenk wat de gebruiker wil. Voldoet je aanbod of plan niet aan dit lijstje? Dan moet je terug naar tekentafel.’
Anders Jansen vertelt dat het logisch is om een parkeerplaats voor de deur te hebben. ‘Jullie mogen met mijn voorbeelden vanaf vandaag aan de slag met oplossingen. De psychologische keuze waarop jullie in willen spelen is aan jullie.’
Anno nu gaat het meer dan om het gevoel van controle hebben. Een voorbeeld ervan is een bejaardenhuis waar veel klachten zijn over de warmte. Toen kreeg iedere kamer een digitale thermostaat. De mensen mochten zelf de temperatuur bepalen, mits deze tussen de 19 en 21 graden was. ‘De mensen waren de hele dag aan het draaien, maar er kwamen 90% minder klachten.’
Er is een verschil met wat klanten of gebruikers zeggen en wat zij doen. Zekerheid is de mens veel waard. In tijden van onzekerheid is de zekerheid van flexibiliteit ‘the way out’. Dat gold ook bij een autoverzekering die je aan- en uit kan zetten wanneer je wilt. Er was één man die bij iedere autorit de verzekering aan/uit zette. En 99% zegt dat te willen, maar die doen het niet. ‘Het gaat om het bieden van de mogelijkheid.’ Er is een verschil tussen de belevingswaarheid en de werkelijke waarheid.

Delen = echt vermenigvuldigen

Hoe zorg je ervoor dat delen écht vermenigvuldigen wordt? Want bij delen raak je iets kwijt wat van jou is. ‘Zorg ervoor dat je het de mensen makkelijker maakt. Dat zij iets erbij krijgen wat ze niet hebben. Of dat je iets geeft wat je zelf niet nodig hebt.’ Speel daarop in. Anders Jansen deelt nog meer principes. Zo geeft hij een voorbeeld van belonen versus straffen. Bij sportschoolconcept Trainmore krijg je per keer dat je traint een euro korting op je abonnement. Zo motiveren zij mensen om vaker te sporten. Maar dat verdienen ze terug met horeca-inkomsten.

De herinnering blijft

Een laatste principe is ‘Goed eindigen’: de herinnering blijft. Bij Ikea bijvoorbeeld kopen mensen vaak meer dan ze gepland hadden en daardoor is het bezoek duur. Om te voorkomen dat mensen een negatieve herinnering hebben aan het bezoek, bieden ze na de kassa de mogelijkheid om zelf ijs te kunnen tappen. Het bord met ‘ijs voor 50 cent’ bij de kassa is de laatste herinnering. ‘Denk na over de laatste vraag in de enquête of een gesprek, over de laatste sheet in je powerpoint. Denk aan de laatste herinnering.’
En zo wil Anders Jansen de parkeerbranche helpen om bij het veranderen van (parkeer)gedrag geen logische keuzes te maken. De organisatie van het congres is benieuwd welke herinneringen er aan dit congres zijn.

Bron: vexpan.nl