Schoon, sociaal en slim reizen: concrete acties voor mobiliteitsveranderingen vastgesteld
De gemeente Nijmegen wil graag dat over zo’n tien jaar bewust reizen de nieuwe gewoonte is van haar inwoners. Korte ritten binnen de stad maken zij dan niet meer met de auto en deelmobiliteit is een volwaardig alternatief voor een eigen auto of fiets, of is een aanvulling op het openbaar vervoer. Iedereen reist schoon, sociaal en slim en dat is terug te zien in het straatbeeld: wijken zijn groener en rustiger. Over vijf jaar moeten de eerste stappen in deze verandering zichtbaar en merkbaar gezet zijn. Op 24 november heeft het college van burgemeester en wethouders een uitvoeringsprogramma met daarin de aanpak om deze ambitie te behalen, vastgesteld. Dit programma is de concrete uitwerking van doelen, aanpak en gewenste effecten van de Agenda Versnelling Mobiliteitstransitie die de gemeenteraad in juni 2023 vaststelde. Participatie is hier een belangrijk onderdeel van: hoe denken de inwoners hierover?
Participatie: in gesprek met verschillende groepen
De mobiliteitstransitie raakt inwoners, bezoekers, ondernemers en instellingen. Daarom gaat de gemeente met verschillende groepen in gesprek. Sommige thema’s vragen om stadsbrede gesprekken. Zoals het plan om meer 50 km/h-wegen aan te passen naar 30 km/h-wegen. Andere thema’s vragen om een gebieds- of locatie specifieke aanpak. Bijvoorbeeld de aanpassing van een specifieke weg. In het participatieplan dat bij het uitvoeringsprogramma hoort, staat de aanpak hiervoor.
Uitvoeringsprogramma ‘Beter op weg’
Het uitvoeringsprogramma heeft een aantal actielijnen:
- Een bereikbare stad via alle vervoersmogelijkheden – Met meer ruimte voor lopen en beter toegankelijke routes, een compleet fietsnetwerk met voldoende stallingsvoorzieningen en een betere doorstroming op de S100.
- Meer ruimte voor actieve mobiliteit en andere ruimtelijke opgaven – Bijvoorbeeld waar mogelijk meer ruimte op straat om te verblijven en minder ruimte voor autoparkeren, het verbeteren van de verkeersveiligheid, meer 50 km/h-wegen vervangen door 30 km/h-wegen en het stimuleren van duurzamere mobiliteitskeuzes.
- Meer en betere alternatieven voor de eigen auto – Zoals meer plekken om te parkeren buiten de stad om vervolgens met ander vervoer naar de stad te gaan (stadsrandhubs), zeer goed openbaar vervoer, en deelmobiliteit dat voor iedereen beschikbaar is.
- Meer balans tussen de oude stad en de nieuwe wijken – Bij nieuwe woningen is al rekening gehouden met de mobiliteitsveranderingen. Er is minder ruimte voor autoparkeren en meer ruimte voor fietsen, voetgangers en deelmobiliteit. Niet iedereen beschikt meer over een parkeerplaats. De gemeente wil geen grote verschillen tussen bestaande en nieuwe wijken: iedereen heeft te maken met de mobiliteitsveranderingen. Daarbij speelt het invoeren van betaald parkeren een rol in de bestaande stad en het aanbieden van deelmobiliteit in de nieuwe wijken.
Beter op weg: versnelling mobiliteitstransitie
De stad groeit. Meer mensen betekent meer reizen. Om de stad leefbaar en bereikbaar te houden, kan de automobiliteit niet volledig meegroeien. Daar is niet genoeg ruimte voor. Mobiliteit moet ruimte-efficiënt ingericht worden met vooral ruimte voor lopen, de fiets, het openbaar vervoer en deelmobiliteit. Ook creëren de gemeente meer ruimte voor andere grote opgaven in de stad, zoals vergroening, klimaatadaptatie en de energietransitie.
Bron: www.nijmegen.nl
Foto: Regionaal Archief Nijmegen