Impact van parkeren en bereikbaarheid op winkelgerichte stadscentra
De groeiende e-commerce, de veranderingen in werk- en vrijetijdsroutines, de behoefte aan meer duurzaamheid, en de toenemende concurrentie tussen verschillende vormen van gebruik om de schaarse ruimte, zorgen voor steeds grotere uitdagingen voor stadscentra.
Een maatregel om duurzaam vervoer te bevorderen, is het terugdringen van parkeren op straat ten gunste van fietspaden, voetpaden of vergroening. Dergelijke veranderingen in de toegankelijkheid en herverdeling van de openbare ruimte hebben invloed op stadscentra.
Impact van bereikbaarheid
De impact van parkeerinfrastructuur en bereikbaarheid op de prestaties van winkels in stadscentra, is echter nog niet duidelijk onderzocht. Het rapport ‘Impacts of parking and accessibility on retail-oriented city centres’ geeft antwoord op de vragen: Doen stedelijke detailhandelaren met gunstige infrastructuur, zoals een goede bereikbaarheid of beschikbaarheid van parkeerplaatsen, het beter of slechter dan andere? Wat betekent dit voor beslissingen over winkellocaties en de relevantie van transportfactoren voor stedelijke centra in de komende decennia? De antwoorden zijn gebaseerd op bijna 400 winkelhuuraanbiedingen in het stadscentrum van Aken, Duitsland, gepubliceerd tussen 2015 en 2022.
Parkeren op loopafstand
Uit de resultaten blijkt dat openbaarvervoershaltes, voetgangerszones en openbare parkeergarages in de buurt de aantrekkelijkheid van winkellocaties vergroten. Daartegenover staat dat veel parkeercapaciteit op straat in de directe omgeving leidt tot lagere winkelhuurprijzen. Wel moet er voldoende parkeercapaciteit op comfortabele loopafstand bereikbaar zijn. Deze bevindingen ondersteunen de aanpak om het parkeren op straat in stadscentra te verminderen en parkeren te concentreren in parkeergarages met meerdere verdiepingen.
Bron: Journal of Transport Geography, Volume 113, December 2023, 103733