Nieuwsbericht

Zoekverkeer en bezettingsgraad, hoe vol is vol?

Profielfoto van Kennisplatform CROW
6 november 2023 | 1 minuut lezen

In gemeentelijk beleid is het vaak mogelijk om bij bouwplannen in bestaande wijken (een deel van) de te verwachten parkeervraag op te vangen op bestaande openbare parkeerplaatsen in de omgeving. Als voorwaarde stellen veel gemeenten daarbij de eis dat de bezettingsgraad niet boven de 80% of 85% mag uitkomen. Dat leidt tot inefficiënt gebruik van de toch al schaarse ruimte. Uit onderzoek blijkt dat hogere bezettingsgraden niet tot te volle parkeergelegenheden leiden.

Zoekverkeer

De achterliggende gedachte achter de eis van de bezettingsgraad is voorkomen dat er zoekverkeer ontstaat. Als een automobilist niet direct een vrije plaats kan vinden gaat hij zoekend rondrijden en dat leidt tot overlast en ergernis. Een te lage grenswaarde leidt echter tot inefficiënt ruimtegebruik. Een maximale bezettingsgraad van 80% of 85% impliceert dat vrijwel altijd minstens 15 tot 20% van het parkeerareaal niet wordt benut. Is die grote marge wel terecht, of kan de maximale bezettingsgraad omhoog?

Hoe vol is vol?

Uit onderzoek blijkt dat de hoeveelheid zoekverkeer ook bij relatief hoge bezettingsgraden redelijk beperkt blijft. Zelfs bij bezettingsgraden van 95-97% (dus 3 tot 5% vrij parkeerplaatsen) blijft de gemiddelde zoektijd beperkt tot circa een halve minuut.

Algemene, gemengde functie

Voor parkeervoorzieningen met een algemene, gemengde functie (centrumgebieden bijvoorbeeld) is een maximum bezettingsgraad van (net over) 90% zeker acceptabel. Het parkeerareaal wordt dan als druk ervaren, maar de hoeveelheid zoekverkeer is beperkt en er is in de capaciteit ook enige rek om extra parkeervraag op te vangen, bijvoorbeeld in de drukke decembermaand.

Specifieke functie

In gebieden met minder wisselingen in het parkeren, zoals specifieke woon- en werkgebieden, kan de acceptabele bezettingsgraad hoger zijn. Voor de maatgevende periode (werkdag overdag in werkgebieden, nachtperiode in woongebieden) is bijvoorbeeld 95% een acceptabele bezettingsgraad. Ook bij geconcentreerde parkeervoorzieningen, zoals parkeergarages, met een goed (toegangs)beheersysteem, zijn hogere maximale bezettingsgraden mogelijk.

Bron: vexpan.nl