Nieuwsbericht

Utrecht: impact invoering parkeerapp onderschat

Profielfoto van Kennisplatform CROW
6 december 2023 | 1 minuut lezen

De invoering van een nieuwe parkeerapp in de gemeente Utrecht is ‘een geweldige misser’ geworden, erkende wethouder Lot van Hooijdonk eind november in de gemeenteraadsvergadering. Tegenwoordig moeten de inwoners zelf voor het bezoek betalen via een webapp, die niet uitblinkt in gebruiksvriendelijkheid. De gemeente benaderde het project technisch en had weinig aandacht voor de gevolgen van de komst van de app voor inwoners.

Parkeergeld bezoekers betalen

Tot voor kort konden Utrechtenaren hun bezoek een kortingscode geven voor de parkeerautomaat. Toen de leverancier van het oude parkeersysteem meldde na het einde van het contract te stoppen met het ondersteunen van het systeem, besloot de gemeente om een parkeerapp in te voeren. Het nieuwe systeem moet de inwoners allerlei voordelen bieden. Ze hoeven niet naar de automaat te lopen om betaalgeld te betalen, maar kunnen thuis via de webapp direct een kenteken aan- en afmelden van de visite of bijvoorbeeld van de kraamhulp. Maar juist dat laatste levert een probleem op: bewoners moeten opeens het parkeergeld van hun bezoekers betalen. Het zou ertoe leiden dat mensen minder bezoek ontvangen.

Te ingewikkeld

Om een account aan te maken voor de webapp, moeten inwoners hun DigiD gebruiken en om te betalen via de app, moeten ze een parkeersaldo opwaarderen via iDeal. Al met al blijkt het gebruik van de webapp te ingewikkeld voor ouderen en laaggeletterden. De gemeente biedt ondersteuning voor het gebruik van de app, met onder meer handleidingen, instructiefilmpjes, servicepunten en inloopavonden. Ook is het mogelijk om iemand anders te machtigen om de parkeerapp te gebruiken.

Impact onderschat

Tijdens de gemeenteraadsvergadering eind november weigerde wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) excuses te maken voor het fiasco, maar ze erkende wel dat de app een misser is. De gemeente beschouwde de invoering van de parkeerapp als een technisch softwareproject en had weinig oog voor de impact op bewoners. Zijzelf zou niet goed en te laat zijn geïnformeerd zijn door haar ambtenaren over de gevolgen van de app.
De gemeente onderzoekt hoe het gebruikersgemak van de parkeerapp kan worden verbeterd en of er een beter alternatief mogelijk is voor mensen die minder digitaal-vaardig zijn. Ook wordt bekeken of bezoekers weer zelf hun parkeergeld kunnen betalen.

Bron: binnenlandsbestuur.nl