Rotterdam neemt maatregelen tegen parkeerchaos deelvervoer
Het Rotterdams gemeentebestuur neemt nieuwe maatregelen om de opkomst van deelvervoer in de stad in goede banen te leiden. Onder andere honderd nieuwe parkeerhubs, de introductie van flexibel parkeren voor deelauto’s, scherper toezicht op foutparkeren en op de kwaliteit van aanbieders van deelvervoer, moet de parkeeroverlast beperken.
Deelvervoer brengt veel goeds
“Deelvervoer neemt een enorme vlucht en brengt de stad veel goeds. Het brengt Rotterdammers in beweging, verlaagt de parkeerdruk en houdt alle delen van de stad toegankelijk en bereikbaar”, zo stelt Vincent Karremans, wethouder van Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit. “Op straat en op de stoep is het echter soms een regelrecht zooitje, met deelscooters en -fietsen die lukraak worden geparkeerd. Met dit pakket aan maatregelen geven we deelvervoer ruim baan waar het kan en leggen we de verrommeling aan banden.”
Verrommeling
Volgens de gemeente is verrommeling een van de grootste uitdagingen die het deelvervoer oplevert. Eind 2023 telt Rotterdam ongeveer honderd hubs, verzamelplekken met witte parkeervakken. “Om de overlast verder tegen te gaan, komen er in 2024 honderd hubs bij. Er wordt daarbij duidelijk gecommuniceerd hoe gebruikers het voertuig moeten parkeren”, zo luidt een van de voorgestelde maatregelen.
Geofencing
Daarnaast blijft de gemeente streng handhaven op het foutparkeren met boetes en maakt zij striktere afspraken met aanbieders van deelvervoer over de afhandeling van klachten en overtredingen. In Kralingen, een wijk waar veel overlast is door de verrommeling, start een pilot waarbij het door de inzet van geofencing onmogelijk wordt om buiten een hub te parkeren. “Wanneer het succesvol blijkt, voeren we dit beleid op meerdere plekken in de stad in”, aldus het gemeentebestuur.
Zone-floating
Op 1 juli 2024 wordt zone-floating ingevoerd ‘om nog efficiënter met de ruimte om te gaan’. Een deelauto is daardoor niet langer gekoppeld aan een specifieke parkeerplaats met laadpaal, die leeg blijft als de deelauto in gebruik is en daarmee een parkeerplek bezet houdt, maar kan in een parkeerzone overal worden geparkeerd.
Strengere selectie
Vanaf de eerstvolgende uitgave van vergunningen aan aanbieders van deelvervoer belooft de gemeente strenger te selecteren op de kwaliteit van de aanbieder.
Bron: verkeersnet.nl