SPARK voorspelt omvang en samenstelling personenautopark
Rijkswaterstaat en het Planbureau voor de Leefomgeving hebben een nieuw landelijk personenautoparkmodel ontwikkeld: Strategisch Personenauto Rekenkader (SPARK).
Met dit model kan men voor verschillende omgevingsscenario’s een schatting maken van de toekomstige omvang en samenstelling van het personenautopark in Nederland. Tevens biedt het de mogelijkheid om de effecten van beleidsmaatregelen te analyseren.
Inzicht in autobezit
Prognoses van het autobezit, de autotypekeuze en het autogebruik spelen een belangrijke rol in de beleidsontwikkeling en -evaluatie binnen de sector verkeer en vervoer en op het raakvlak van verkeer en milieu. Om beleid op deze terreinen te ondersteunen, is inzicht nodig hoe autobezit en -gebruik zich ontwikkelen onder invloed van technologische-, sociaal-economische en demografische veranderingen, en wat het effect is van uiteenlopende beleidsmaatregelen.
Onzekerheid over elektrische auto's
Hiervoor is een model nodig dat de effecten van beleidsmaatregelen op de omvang en samenstelling van het wagenpark kan doorrekenen. SPARK kan zowel op korte als lange termijn schattingen maken, waarbij het rekening houdt met scenario's rond economische groei, ontwikkelingen in de omvang en samenstelling van de bevolking, en technologische vooruitgang. Een cruciaal element van onzekerheid is de snelheid waarmee het aantal volledig elektrische auto’s toeneemt. SPARK houdt hier rekening mee binnen zijn modulaire structuur.
Bron: mobiliteitsplatform.nl en pbl.nl
Meer informatie over Spark staat op de site van het Planbureau voor de Leefomgeving