Amersfoort gaat door met parkeerplannen
De gemeente Amersfoort zet de bekritiseerde parkeerplannen door, ondanks de massale tegenstem bij het referendum. Coalitiepartijen kwamen 19 december met een aantal aanpassingen aan het beleid. Zo is onder andere de prijs voor de eerste vergunning bekendgemaakt. De oppositie is woedend dat de coalitie de plannen alsnog uitvoert.
Oorspronkelijke plannen
De gemeente Amersfoort wil in fases vergunning-parkeren invoeren in de hele stad, inclusief Hoogland en Hooglanderveen. Het gebruik van deelmobiliteit, de fiets en het openbaar vervoer wordt verder gestimuleerd. Rondom de wijken komen parkeerhubs voor de tweede en derde auto. Op den duur is het lastiger om aan een tweede of derde vergunning te komen. De ruimte die daarmee vrijkomt kan gebruikt worden voor onder andere meer groen en woningbouw.
De nieuwe parkeerplannen kregen direct een storm van kritiek. Inwoners vonden het onnodig om overal in de stad parkeervergunning in te voeren. Veel mensen maken zich zorgen over hoe het plan er in de praktijk uit gaat zien. Want hoe duur worden de vergunningen? Moeten bezoekers straks betalen? Wanneer is mijn wijk aan de beurt? Antwoorden op die, en nog vele andere vragen, zouden in een later stadium pas komen. Uiteindelijk kwam het tot een referendum. De uitslag daarvan was duidelijk: 76 procent van de inwoners is tegen de plannen.
Zie het bericht van 29 november hierover op deze site.
Veranderingen in de plannen
De coalitiepartijen hebben nu een aantal aanpassingen aangebracht, waarmee ze denken de inwoners tegemoet te komen.
In de vergadering op 19 december is vastgesteld dat de eerste vergunning 30 euro per jaar gaat kosten. Ook belooft de wethouder goed in gesprek te gaan met ondernemers, die zich zorgen maken over het wegblijven van klanten als de plannen worden ingevoerd.
De tweede grote verandering is dat de plannen in Vathorst, Kattenbroek, Hoogland, Hooglanderveen en Nieuwland pas na 2035 worden ingevoerd. De noordelijke wijken zouden al als laatste aan de beurt komen, maar nu is ook duidelijk wanneer. Wel wordt een kleine slag om de arm gehouden. In het aangenomen voorstel staat dat het eerder zou kunnen als inwoners daar zelf om vragen, als er sprake is van een waterbedeffect of als het noodzakelijk is voor woningbouw.
Coalitie versus oppositie
De coalitiepartijen vinden het logisch dat de plannen niet helemaal van tafel gaan. Het nieuwe parkeerbeleid is nodig om onder andere aan de woningbouwopgave te voldoen. Het aantal auto’s in de stad stijgt nog steeds en als dit zo doorgaat kunnen ze niet de beloofde tienduizend woningen bouwen.
De oppositiepartijen zijn niet te spreken over de aanpassingen. Zij vinden het belachelijk dat de plannen überhaupt doorgang vinden, nadat inwoners massaal hebben aangegeven tegen de plannen te zijn. Niet alleen stemde 76 procent nee tijdens het referendum, ook in een enquête achteraf bleek dat ruim twee derde weinig voordelen ziet in de plannen.
Bron: rtvutrecht.nl