Nieuwsbericht

Deelfietsen makkelijker en goedkoper in Utrecht

Profielfoto van Kennisplatform CROW
4 januari 2024 | 1 minuut lezen

De gemeente Utrecht wil meer en goedkopere deelfietsen om autobezit minder vanzelfsprekend te maken. Er komen deelbakfietsen die gebruikers niet per se terug hoeven te brengen naar het beginpunt en fietsen waarmee gebruikers mee naar buurgemeenten kunnen rijden.

Vergunning verlengd

De gemeente Utrecht wil meer deelfietsen in de stad en die moeten voor de gebruiker aantrekkelijker en goedkoper worden om te gebruiken. Daarvoor breidt zij het aantal deelfietsen in de stad uit. Ook onderzoekt ze wat de gebruiker een reële prijs vindt voor een ritje.
De gemeente zet al langer in op deelmobiliteit om de druk op het verkeer af te laten nemen. Het doel is dat autobezit in 2030 minder vanzelfsprekend is. Daarom worden de vergunningen voor deelvoertuigen aan deelfietsverhuurders Tier en Cargoroo verlengd tot en met 2026.

Keuzevrijheid vergroten

Verschillende soorten deelvervoer vergroot de keuzevrijheid van mensen. Als er voldoende en gevarieerd deelvervoer beschikbaar is, kan dat auto’s vervangen. Dat levert veel ruimte op in de stad, die dan anders kan worden gebruikt, bijvoorbeeld voor groen of speelplaatsen.

De gemeente wil kijken of het uitmaakt of een deelbakfiets altijd terug moet naar het beginpunt of dat er juist veel parkeerplaatsen in de stad zijn waar je hem mag achterlaten. Enkele ritjes van A naar zijn goedkoper, omdat de gebruiker niet hoeft te betalen voor het ‘bezit’ van de deelfiets op bestemming, maar alleen voor de rit.

Langere ritten in de regio

Om deelmobiliteit verder aan te sporen, kijkt de gemeente ook naar fietsritjes in de regio. Er zijn hier pilots aan de gang, maar zogenaamde ‘buurgemeentelijke’ ritten zijn op dit moment nog relatief duur. De gemeente verkent samen met andere gemeenten hoe ze het aanbod van tweewielers aantrekkelijker kunnen maken voor langere ritten tussen verschillende gebieden

Bron: rtvutrecht.nl en duic.nl en verkeersnet.nl