Nieuwsbericht

Ruim 5.600 privéauto's in Nederland actief gedeeld via online platform

Profielfoto van Kennisplatform CROW
12 januari 2024 | 1 minuut lezen

In Nederland zijn zo'n 7000 personenauto's van particulieren te huur, het zogeheten 'peer-to-peer'-delen van auto's. Bij deze vorm van autodelen verhuren particulieren hun auto via een online platform. 5615 auto’s werden minstens 1 keer verhuurd; 18% daarvan minstens 1 keer per 2 weken en 50% minstens 1 keer per 2 maanden. Dit blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Van de P2P-voertuigen is 12,9% bestelwagen, en iets meer dan 10% is keyless (zonder sleutel te openen). Het aandeel elektrische en hybride voertuigen ligt met 8,7% in lijn met het aandeel dat dit voertuigtype heeft in de totale Nederlandse autovloot. Gemiddeld zijn P2P-deelauto's iets ouder dan de gemiddelde auto in Nederland.

P2P tegenover B2C

De tegenhanger van 'peer to peer'-delen is het bekendere 'business to consumer'-delen (B2C) van de grote deelplatforms zoals MyWheels en GreenWheels.
In vergelijking met B2C-huurders gebruiken P2P-huurders de deelauto minder vaak. Twee derde van de klanten gebruikt de deelauto 1 keer per jaar, en slechts 1% gebruikt de deelauto maandelijks. Bij twee derde van de boekingen gaat het om autohuur voor een dag, terwijl 10% van de boekingen een huurperiode van een halve week of meer betreft. P2P-huurders en B2C-huurders verschillen nauwelijks in hun motivaties om te gaan autodelen. Ze doen dit vooral vanuit duurzaamheidsargumenten, gevolgd door kostenbesparing. Sociale motieven spelen nauwelijks een rol, zoals de buren leren kennen of iets doen voor de buurt.
Beginnen P2P-huurders met autodelen, dan doet een deel van hen een eigen auto weg. Hun autobezit daalt met gemiddeld 30%. Bij B2C-huurders is deze terugloop gemiddeld 61%. Het grootste deel van die terugloop vindt plaats in het eerste jaar.
Wanneer mensen minder auto's nodig hebben om hun bestemmingen te bereiken, spaart dat parkeerruimte.

Het onderzoeksrapport van het KiM is hier te downloaden.

Bron: kimnet.nl en verkeerskunde.nl