Nieuwsbericht

Rotterdam opent grote stalling bij OV-knooppunt

Profielfoto van Kennisplatform CROW
16 september 2021 | 1 minuut lezen

De fietsenstalling bij het bus- en metrostation Capelsebrug is flink uitgebreid. Vanaf nu zijn er 660 plekken voor (brom)fietsen, scooters en fietsen met afwijkend formaat (zoals bakfietsen).

Capelsebrug is een druk OV-knooppunt. Steeds meer reizigers combineren hun metrorit met een fietsrit. Die toename is te zien aan de vraag naar fietsparkeerplekken op deze locatie. Met meer dan 400 extra plekken voor (brom-)fietsen, elektrische fietsen en bakfietsen is er de komende jaren voldoende plek.

Uitbreiding bij andere fietsenstallingen

Op meer OV-locaties komen extra fietsparkeerplekken, zoals bij Zuidplein, Kralingse Zoom, Station Alexander, Blaak en Pernis. Bij Rotterdam Centraal wordt zelfs een hele nieuwe fietsenstalling gebouwd. Aan de Conradstraat (bij de bushaltes) wordt in september gestart met de bouw. De verwachte oplevering is in november. Deze nieuwe stalling krijgt bijna 1.000 plekken voor (deel)fietsen, (deel)scooters, bromfietsen en bakfietsen. Met de uitbreiding van fietsparkeerplekken bij OV-locaties stimuleert de gemeente Rotterdam het fietsgebruik én wordt het voor Rotterdammers en bezoekers makkelijker om het openbaar vervoer te gebruiken.

Rotterdam maakt ruimte voor fietsers

De fiets wordt steeds belangrijker in Rotterdam. Op dit moment zijn er al meer fietsers en voetgangers dan automobilisten in de stad. Met het groeiend aantal fietsers zijn er in 2030 naar verwachting meer dan 60.000 fietsparkeerplekken nodig en in 2040 zelfs bijna 75.000. Rotterdam blijft de komende jaren werken aan de uitbreiding van het aantal fietsparkeerplekken om aan deze toenemende vraag te kunnen voldoen.

Meer informatie

De fietsenstalling bij Capelsebrug is gratis en alle dagen geopend van 6.00 tot 1.00 uur. Er zijn toezichthouders aanwezig en er is cameratoezicht. Zonnepanelen op het dak van de beheerdersloge zorgen voor de stroomvoorziening.

De oorspronkelijke versie van dit artikel is te lezen op www.rotterdam.nl. Foto: gemeente Rotterdam.