Nieuwsbericht

Proef met hubs in Zeeland nog geen succes, halvering aantal busreizigers

Profielfoto van Kennisplatform CROW
14 februari 2024 | 2 minuten lezen

Sinds het begin van een pilot rijdt de bus niet meer door Burgh-Haamstede, maar stopt hij aan de rand bij een hub. Het resultaat is teleurstellend: er gaan veel minder mensen dagelijks met de bus. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de provincie.

Proef

De hubs bij Burgh-Haamstede zijn een proef van de provincie, die het systeem in de rest van Zeeland wil inzetten. Het is onderdeel van het nieuwe vervoersplan, om het openbaar vervoer in Zeeland anders te organiseren. Dat nieuwe systeem moet in 2025 ingaan. Provinciebestuurder Harry van der Maas laat weten dat ze de proef doen om ervan te leren. "Maar ik ben matig tevreden over deze pilot. Hier moeten zaken verbeterd worden. Daarom leren we ook van de dingen die niet goed gaan."

Lager cijfer

Sinds de proef pakken minder mensen dagelijks de bus. Waar eerst 16 procent van de mensen nog met de bus reisde, is dat na acht maanden nog maar 8 procent. Ook geven reizigers het vervoer een lager cijfer. Voor de proef gaven de inwoners van Burgh-Haamstede de vervoerder nog een 7,4. Dat cijfer is inmiddels gedaald naar een 6,3.

Route

Uit het onderzoek blijkt dat er wat kritiek is op het nieuwe systeem. Zo is er ontevredenheid over de route die de bus volgt. Waar voor de start van de proef zo'n 78 procent van de mensen erg positief was over de route, is dat acht maanden later nog maar 32 procent.
Ook de reis naar de bushalte is veranderd voor veel mensen. Eerst liep 80 procent van de mensen naar de bushalte toe. Dat is bij de laatste meting nog maar 44 procent. In plaats daarvan gebruiken zij vaak de eigen fiets of auto.

Deelfietsen

Van der Maas zegt signalen te hebben dat mensen die verder van zo'n hub wonen aangeven dat het onhandig is om bij de halte te komen. "Die mensen die er niet makkelijk komen, moeten we beter faciliteren." Daarom is besloten een flextaxi in te zetten om mensen van de oude haltes naar de hubs te brengen. Ook heeft de provincie deelfietsen neergezet om de reis naar de hubs te vergemakkelijken, maar die worden niet gebruikt volgens de respondenten. Volgens Van der Maas is dat logisch. "Het is in deze pilot niet goed gegaan. De fiets kun je maar op één plek terugbrengen, op dezelfde plek waar je hem vandaan hebt gehaald."

Positieve kanten

De provinciebestuurder zegt de minpunten op te pakken, maar geeft ook aan dat er positieve kanten zitten aan het nieuwe plan. "Het positieve is een snellere buslijn vanaf Zierikzee naar Middelburg en Vlissingen. Je bent dan minuten eerder. En mensen die aan de dorpsas wonen, zijn blij dat de bus niet meer door de kern rijdt. Er zijn geen trillingen meer en het is veiliger geworden op straat."

Bron: omroepzeeland.nl en verkeersnet.nl