Nieuwsbericht

Parkeerrechten vastleggen: noodzakelijk binnen gebiedsontwikkelingen

Profielfoto van Kennisplatform CROW
6 maart 2024 | 2 minuten lezen

Binnen gebiedsontwikkelingen is de parkeerruimte schaars. Bewoners, werknemers en bezoekers willen er allemaal parkeren. Denk na over parkeerrechten en leg deze vast om problemen, ook in de toekomst, te voorkomen.

Parkeerrecht

Binnen gebiedsontwikkelingen zijn de aangelegde parkeerplaatsen bedoeld voor de toekomstige bewoners, werknemers en andere doelgroepen binnen het gebied. Een parkeerrecht geeft hen het recht om gebruik te maken van een parkeerplaats. Dit recht kan 24/7 gelden of binnen een vastgesteld tijdvak. Het parkeerrecht van een werknemer kan bijvoorbeeld alleen gedurende kantoortijden het recht geven om te parkeren.

Parkeerrechten en parkeernormen

Voor vrijwel iedere ruimtelijke ontwikkeling is een bepaald aantal fiets- en autoparkeerplaatsen nodig. Dit aantal is te bereken met de parkeernormen. In gebiedsontwikkelingen worden steeds lagere parkeernormen toegepast. Voor de toekomstige bewoners is vaak minder dan 1 parkeerplaats per woning aangelegd.
Veel gemeenten hebben een parkeernorm van 0,8 parkeerplaats per woning. Dit betekent dat er voor tien woningen in totaal acht parkeerplaatsen beschikbaar zullen zijn. De parkeerrechten komen in beeld wanneer de vraag wordt gesteld: voor wie zijn deze parkeerplaatsen? En welke twee bewoners hebben binnen de ontwikkeling geen mogelijkheid om een auto te parkeren?

De praktijk is weerbarstig

Parkeernormen vormen een theoretische benadering van de werkelijkheid. De praktijk blijkt vaak weerbarstig te zijn. Bewoners waarvoor binnen de ontwikkeling geen parkeerplaats beschikbaar is, blijken toch behoefte te hebben aan een eigen auto. Of bewoners met een parkeerplaats bezitten meer dan één auto. Het bezit van een auto is simpelweg niet te verbieden.
Bestuurders parkeren deze ‘onvoorziene’ auto’s ergens in de omgeving, vaak in de openbare ruimte. De parkeerdruk neemt toe en er ontstaat ergernis over de verslechterde parkeersituatie.

Invoering van parkeerregulering

Om uiteenlopende redenen kiezen gemeenten voor de invoering van parkeerregulering of een uitbreiding van het gereguleerde gebied. Steeds vaker zetten zij parkeerregulering ook in als maatregel om uitwijkgedrag vanuit ruimtelijke ontwikkelingen te voorkomen. Adressen die bij de gebiedsontwikkelingen die hebben plaatsgevonden horen, kunnen worden uitgesloten van parkeerrechten. Op deze adressen is het niet mogelijk om een parkeervergunning aan te vragen.
De oplossing van het parkeren binnen een ruimtelijke ontwikkeling staat in de omgevingsvergunning. In deze vergunning is bijvoorbeeld het aantal parkeerplaatsen vastgelegd dat moet worden aangelegd. Spark vindt dat het vastleggen van de parkeerrechten een cruciaal onderdeel is van de omgevingsvergunning. Bij de invoering van parkeerregulering en de uitgifte van parkeervergunningen moet kunnen worden teruggegrepen op de oorspronkelijk gemaakte parkeerafspraken.

Vastleggen in de omgevingsvergunning

Als de parkeerrechten ook zijn vastgelegd in de omgevingsvergunning, ontstaat meer duidelijkheid over het verschil tussen parkeerplaatsen en parkeerrechten. Het is hierbij belangrijk om te realiseren dat de omgevingsvergunning één keer wordt verleend en het achteraf wijzigen van een verleende vergunning is haast niet mogelijk. In de ideale situatie biedt de omgevingsvergunning per adres inzicht in de toegekende aantallen en soorten parkeerrechten. Het streven moet zijn om dit op dezelfde eenduidige manier te doen in alle omgevingsvergunningen die worden verleend. Een investering aan de voorkant die zich in de toekomst dubbel en dwars terugbetaalt.

Bron: spark-parkeren.nl