Coevorden: minder parkeerplaatsen doen bezoekers en ondernemers te kort
De gemeente Coevorden heeft haar plannen voor Markt en Haven gepresenteerd; zie het bericht hierover van 5 maart. In de raadscommissie van 12 maart besprak de gemeente de plannen met bewoners en ondernemers. Het ging daarbij met name om het parkeren. De Markt speelde daarin een hoofdrol waar het aantal parkeerplaatsen wordt teruggebracht van 93 naar 19.
Door herinrichting en uitbreiding van de parkeerplaats aan de Oostersingel (Duivelshoek), komen er 52 parkeerplaatsen bij. De parkeerplaatsen op de Markt worden gehandhaafd tot dit parkeerterrein klaar is.
Ondernemers hebben grote zorgen
Roeland Hup, voorzitter van zowel het centrummanagement als de Coevorder Handelsvereniging, “We zijn bedolven onder de reacties. Het parkeerdek van de Gansehof is moeilijk te bereiken, de Molenbelt staat voortdurend vol en dat terwijl het parkeren aan de Weeshuisweide al is verdwenen. De zorgen van ondernemers zijn groot. Als parkeren niet lukt, blijven klanten weg en zonder hen is er geen inkomen voor de ondernemers. Wij willen voldoende parkeerplaatsen voor consumenten, zowel inwoners als toeristen.”
De stuurgroep in het centrum, waarvan Hup ook deel uitmaakt, heeft voorlopig ‘ja’ gezegd tegen de plannen. “Maar wij vinden nog steeds dat de parkeerplaatsen op de Markt moeten blijven. Dat punt blijft zorgelijk. Wij willen daarnaast een herijking van parkeerplaatsen en een goede bewegwijzering naar de parkeerterreinen.”
Veel ondernemers vinden het groen wel mooi, maar vrezen voor hun omzet als de parkeerplaatsen verdwijnen. Ze vinden dat de gemeente voorbijgaat aan de ondernemers. Sommigen zien nu al het effect. Klanten rijden naar buurdorpen omdat ze daar wel dichtbij kunnen parkeren.
Architect ziet vreemde aanpassingen
Architect Johan Kranenborg beoordeelde de procedure als ‘vreemd’. “Dit plan heeft niets te maken met het wensbeeld. De raad heeft destijds de plannen in het wensbeeld onderstreept met het uitgraven van de haven.” Hierbij zou de situatie van voor de jaren vijftig worden hersteld. “Mijn idee van een betonbak op de Weeshuisweide voor het terugbrengen van het water staat nu opeens op de plek van de haven. Daar zijn en worden appartementen gebouwd en dan heb je straks krijsende kinderen voor de deur. De haven is cultuurhistorie die bij Coevorden hoort. Met deze plannen doen we onszelf tekort.”
Kranenborg pleitte voor de uitvoering van de Markt en Haven met de invulling van het citadelpunt als één geheel om dat op elkaar af te stemmen. “De terrassen op de Markt zijn zuid- en zuidwestgericht, dus richting de zon. Je kunt er op goed meubilair zitten en dat is niet geval bij het pierenbadje met betonnen trappen. Je hebt bij die waterbak heerlijke stofwolken en uitlaatgassen om je heen door langsrijdend autoverkeer. De auto’s moeten immers via de Markt doorrijden naar de parkeerplaats aan de Oostersingel terwijl kinderen spontaan de weg op kunnen vliegen.”
Raadsleden stellen vragen
Verschillende raadsleden stelden vragen aan Kranenborg, Hup en andere aanwezige ondernemers. Het blijkt dat personeel van de ondernemers over het algemeen in de verderop gelegen, impopulaire parkeergarage parkeren; waar consumenten dus liever niet komen. Dat is ook aan ambtenaren gevraagd, maar het is niet duidelijk of die ook daar parkeren, of toch wel op de Markt. Het blijkt dat parkeerplaatsen in populaire parkeergarages deels private locaties zijn. Een raadslid vroeg of er een blauwe zone voor maximaal twee uur parkeren kan worden ingesteld. Hup liet weten dat de stenen er al liggen. “Die kunnen morgen omgedraaid worden.”
Markthal
De kosten voor de geplande markthal zijn niet meegenomen in de begroting. De hal kan gebruikt worden voor evenementen en dienen als een podium. Het is nog niet duidelijk of er mogelijkheden zijn voor extra parkeerplaatsen als die markthal er niet komt.
Bron: coevordernieuws.nl