Nieuwsbericht

Utrecht: zo min mogelijk uitzonderingen bij betaald parkeren

Profielfoto van Kennisplatform CROW
29 maart 2024 | 2 minuten lezen

De plannen om betaald parkeren in te voeren in de hele gemeente Utrecht hebben geen aanpassingen nodig volgens wethouder Lot van Hooijdonk. De gemeenteraad stelde vorige maand een waslijst aan verzoeken op. Zo zouden er uitzonderingen moeten komen voor politieagenten, klusbussen en andere groepen.

Lot van Hooijdonk houdt vol. Zij wil zo min mogelijk uitzonderingen maken op het plan om in heel Utrecht betaald parkeren in te voeren. Een speciale strippenkaart moet het leed verzachten. In maart sprak de gemeenteraad opnieuw over het plan van de wethouder om de komende jaren gefaseerd betaald parkeren in te voeren in de gehele stad.
Volgens de wethouder is het een belangrijk middel in de strijd tegen parkeeroverlast. Ook wil ze de stad op deze manier bereikbaar houden en de openbare ruimte beter verdelen. In februari resulteerde het plan nog in fel verzet van politie, zorgorganisaties en ondernemers . Zij zeggen te vrezen voor een golf van medewerkers die ontslagen nemen en vragen daarom om een uitzondering voor specifieke groepen.

Parkeerkosten zijn onderdeel woon-werkverkeer

Van Hooijdonk is uiterst terughoudend met aanpassingen, laat ze in de vergadering weten. Naar haar overtuiging is het vooral een taak voor werkgevers om een oplossing te vinden voor betaald parkeren, want “parkeerkosten zijn een vast en normaal onderdeel van de reiskosten voor woon-werkverkeer. Voor zorgprofessionals die bij mensen thuiskomen is dat anders. We gaan kijken hoe we het voor die groep zo makkelijk mogelijk kunnen organiseren.” Het stadsbestuur werkt daarnaast ook aan een regeling voor het onderwijs.
Voor agenten komt zo’n uitzondering er waarschijnlijk niet. De wethouder wijst op het feit dat de helft van alle politievestigingen al in een gebied met betaald parkeren ligt. Daar hebben ze zakelijke vergunningen aangeschaft, plekken in commerciële parkeergarages gehuurd of plaatsen op eigen terrein georganiseerd. Van Hooijdonk onderzoekt met de politieorganisatie of deze methodes uitkomst kunnen bieden bij de overige vier posten.

Strippenkaart

Sportclubs vissen eveneens achter het net. Want, zo redeneert Van Hooijdonk: in de meeste wijken geldt betaald parkeren alleen op doordeweekse dagen van 06.00 uur tot 11.00 uur ’s ochtends. ,,Dat is niet de spits voor mensen in sportvoorzieningen.”
Daarom voelt ze geen behoefte om voor deze groep een aparte regeling te treffen. ,,Ik heb mogelijk wél een andere oplossing in de aanbieding,” zegt ze. De gemeente maakt een variant op de bestaande zakelijke parkeervergunning. Deze nieuw vergunning zal werken op basis van een urentegoed. De wethouder vergelijkt het met een strippenkaart. Volgens haar functioneert deze formule beter dan de huidige zakelijke vergunning. Daarvoor moet je immers altijd betalen, ook in uren die al gratis zijn.
In het derde kwartaal van dit jaar geeft de wethouder meer duidelijkheid over de strippenkaart en de uitkomst van het overleg met de politie.

Bron: gelderlander.nl en rtvutrecht.nl