Verdwijnen parkeerplaatsen centrum Nijmegen houdt gemoederen bezig
Ondernemers in Nijmegen hebben de handen ineen geslagen en tekenen gezamenlijk de petitie voor het behoud van parkeerplaatsen in het centrum van Nijmegen. De petitie is opgesteld door winkelier Frans Grootaarts, van de gelijknamige winkel in witgoed en elektronica. De petitie is in een week tijd al ruim 1200 keer ondertekend.
1100 parkeerplaatsen verdwijnen
De Nijmeegse winkelier is een petitie gestart, omdat de gemeente heeft besloten dat er 1100 parkeerplaatsen moeten verdwijnen, waar geen nieuwe plekken voor in de plaats terugkomen. Veel ondernemers maken zich zorgen omdat ze bang zijn dat hierdoor minder bezoekers naar de binnenstad komen. Daarnaast voelen ze zich niet gehoord door de binnenstadmanager.
"We hebben ons als ondernemers heel lang stil gehouden", aldus Grootaarts. 'Daarom heb ik nu het heft in eigen handen genomen en ben ik zelf een petitie gestart. We hopen dankzij de petitie straks met een grote groep naar de politiek te stappen."
Petitie al 1200 keer ondertekend
Grootaarts laat weten dat zij net als de gemeente ook gewoon voorstander zijn van duurzaam verkeer in de binnenstad. "Wel willen we een goede oplossing voor de ondernemers, anders gaan mensen de binnenstad straks mijden." Deze angst leeft onder veel andere Nijmeegse ondernemers uit de binnenstad. "Ik kom nu open naar buiten met mijn onvrede maar er zijn veel meer ondernemers die zich onbegrepen voelen. Dit gaat niet de goede kant uit."
Dat de petitie al 1200 keer ondertekend is, verbaast de winkeleigenaar. "Als er nu al zo veel reacties zijn, dan hoop ik dat de politiek ook snel zijn ogen opent." Hij hoopt nog meer handtekeningen binnen te halen door pamfletten met een QR-code van de petitie op te hangen bij aansluitende ondernemers in de stad.
Gemengde reacties
Niet iedereen ziet het verdwijnen van al die parkeerplekken als een probleem. Onderneemster San van Hesteren is eigenaresse van meubelzaak Woodstock Wonen, maar maakt zich niet zo druk. Voor haar kwam de petitie als een verassing. "Het verbaasde me eigenlijk. Ik snap wel dat ze het centrum willen zuiveren. Maar ik snap dat het voor de bevoorrading van winkels een probleem zou kunnen zijn." Toch heeft Van Hesteren daar zelf al een oplossing voor bedacht. "Ik heb zelf een busje aangeschaft waarmee ik meubels bij klanten thuisbezorg. Als je zelf meedenkt, is er best een mouw aan te passen."
Toch ziet niet iedereen het zo rooskleurig in. Volgens Marc Teuwsen, eigenaar van de Jamin in het centrum van Nijmegen is dit niet bevorderlijk voor potentiële klanten, en zelfs pijnlijk voor de detailhandel. "Natuurlijk zou ik ook willen dat de binnenstad autovrij is, dat zou fantastisch zijn. Maar de gemeente moet niet alleen kijken naar het milieu." De ondernemer maakt zich onder andere zorgen over zijn personeel. "Ik voel me verantwoordelijk voor deze mensen. Heel veel medewerkers zijn mogelijk ook de dupe hiervan. Zij hebben ook een gezin, en moeten ook eten."
Niet alleen winkeliers maken zich zorgen. Ook bezoekers zijn het niet eens met de plannen van de gemeente. Ineke van Delft is een oudere inwoonster van Veur-Lent, waar geen openbaar vervoer aanwezig is. "Zonder auto kan ik me moeilijk verplaatsen en dus ook niet gemakkelijk meer het stadscentrum in."
Groter geheel
Binnenstadmanager Maarten Mulder is vanuit de gemeente aangesteld om ondernemers in de stad zichtbaar te maken en te ondersteunen waar dat nodig is. Mulder zegt inderdaad op de hoogte te zijn van de onvrede vanuit ondernemers, en de petitie die is opgesteld.
Volgens hem is het alleen maar goed dat ondernemers duidelijk maken wat voor hun belangrijk is. "Ik ben zelf altijd ondernemer geweest en begrijpt de zorg onder winkeliers. Het is ook niet gemakkelijk om in deze tijd je brood te verdienen, dus die zorgen zijn zeker terecht. Wij vinden het dan ook belangrijk om dit samen met de gemeente goed te monitoren. Stapje voor stapje werken we toe naar een groter geheel. We kijken op een zorgvuldige manier naar de stappen die we zetten, en of we niet te snel gaan." Mulder geeft aan dat er wel degelijk met de ondernemers is gesproken over de plannen van de gemeente. "Mensen hebben meermaals de kans gehad om hun mening hierover te geven, maar kennelijk is het niet gelukt om iedereen te bereiken.'
Verdwijnen van parkeerplekken
Volgens de binnenstadmanager is het te gemakkelijk om te zeggen dat het verdwijnen van parkeerplekken slecht is voor de stad. "We blijven het belangrijk vinden dat het centrum van Nijmegen voor auto's goed bereikbaar blijft. Samen met de gemeente kijkt Stichting Huis voor de Binnenstad naar het grote plaatje en de economie van de stad. Daarin zullen de parkeerplaatsen in het centrum en de binnensingel van de stad verdwijnen, maar daar komen plekken in de buitensingel voor terug. "Zo blijft de stad dus alsnog goed bereikbaar met de auto”, aldus Mulder.
Volgens de plannen van de gemeente zullen de eerste parkeerplaatsen in 2025 verdwijnen. Het gaat hierbij om het parkeerterrein Oude Stad, waar 320 plaatsen verwijderd zullen. Pas in 2028 komen er 573 parkeerplekken voor terug.
Bron: gld.nl