Stadsbewoners komen moeilijk aan laadpaal voor elektrisch auto
Bewoners van het centrum van Nijmegen die willen overstappen op elektrisch rijden kunnen moeilijker aan een laadpaal komen dan andere Nijmeegse inwoners. Ook in andere Gelderse steden kan dit soms een uitdaging zijn.
Het aanvragen van een openbare laadpaal voor elektrische auto's gaat bij de meeste Gelderse steden via Vattenval. Voorwaarden zijn onder meer dat je kunt aantonen dat je woont of werkt in de desbetreffende gemeente, geen eigen terrein hebt, zoals een garage of oprit, en er binnen een loopafstand van 250 meter nog geen oplaadpunt aanwezig is.
Beperkte ruimte
Volgens de gemeente Nijmegen speelt er een aantal zaken waardoor het lastiger is om in het centrum een laadpaal te realiseren op korte afstand van de woning. “Dit komt onder andere omdat in het centrum beperkt parkeervakken zijn en de trottoirs vaak smal zijn, waardoor er geen ruimte is voor een laadpaal”, laat communicatieadviseur Janneke van Bergen weten.
Toch is het opvallend omdat Nijmegen graag vooroploopt als het gaat om verduurzaming. “Gebruik van elektrisch vervoer heeft natuurlijk de voorkeur boven vervoer op fossiele brandstoffen en we maken het onze inwoners en ondernemers daarom ook graag zo makkelijk mogelijk hierbij”, reageert de woordvoerder. “Maar niet overal kan een laadpaal geplaatst worden en in de binnenstad is de ruimte beperkt en daarmee de mogelijkheden.”
Het liefst ziet de gemeente de auto bijna helemaal verdwijnen uit de binnenstad. Zo besloot de gemeente onlangs dat dat er 1100 parkeerplaatsen moeten verdwijnen, waar geen nieuwe plekken voor in de plaats terugkomen. Die auto's kunnen voortaan alleen nog parkeren in de parkeergarages 'om zo meer ruimte te maken voor groen en om te verblijven'. “Daarom stimuleren we ook ander vervoer van, naar en in de binnenstad zoals fietsen, wandelen, het openbaar vervoer en deelvervoer”, aldus de woordvoerder.
Andere Gelderse steden
Niet alleen kunnen Nijmeegse stadsbewoners moeilijker aan een laadpaal komen, ook in Doesburg is de kans erg klein. “In het centrum staan we alleen laadpalen toe op strategische locaties. Zo beschermen we het historische stadscentrum waarbij we EV-rijders wel proberen te faciliteren door laadpalen aan te bieden op vaste locaties. In die zin is het dus moeilijker om laadpalen aan te vragen in het centrum dan elders, maar faciliteert de gemeente de laadmogelijkheden wel.”
Hetzelfde geldt voor Arnhem. “Niet alle aanvragen zullen worden goedgekeurd. En er zijn al veel laadpalen in Arnhem. Dat komt ook omdat Arnhem er al vroeg bij was, eigenlijk al vanaf het moment dat laadpalen in Nederland geïntroduceerd werden”, zegt woordvoerder Carlo. “Maar als de aanvraag wordt goedgekeurd, dan kan er in het gunstigste geval in drie maanden een laadpaal geïnstalleerd zijn.”
In Harderwijk hebben binnenstadbewoners al helemaal pech. “Nieuwe aanvragen voor laadpalen in de binnenstad zelf honoreren we niet meer. Dat heeft ermee te maken dat we op termijn naar een autoluwe binnenstad willen.”
Alternatieven
Maar Harderwijk biedt wel een alternatief. “We hebben alle parkeerterreinen aan de rand van de binnenstad voorzien van openbare laadpunten. Binnenstadbewoners kunnen een parkeervergunning aanvragen om op die terreinen te parkeren.”
Ook Nijmegen wil de binnenstad bewoners binnenkort tegemoetkomen. “We werken aan een aantal locaties in het centrum waar meerdere laadpalen bij elkaar komen. De besluitvormingsprocedurestart binnenkort.”
Bron: gld.nl