Nieuwsbericht

Nieuwe parkeerplannen in Groningen-Stad

Profielfoto van Kennisplatform CROW
3 mei 2024 | 3 minuten lezen

Het parkeerbeleid van de gemeente Groningen gaat flink op de schop. Er komen extra betaalde parkeerzones, vergunningen worden goedkoper en in meerdere wijken krijgen bewoners niet meer dan één parkeervergunning.

Wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) wil de publieke ruimte ‘herwinnen’; minder auto’s in het straatbeeld. Daarom stelt het college van burgemeester en wethouders een aantal maatregelen voor, die begin 2025 al in moeten gaan.

Duidelijkheid scheppen

Met het nieuwe parkeerbeleid wil de gemeente ook meer eenheid en duidelijkheid scheppen. In Stad zijn nu veel verschillende parkeerzones, regels en venstertijden. ‘Het is onduidelijk’, erkent de wethouder. De verschillende ‘schilwijken’ rondom de binnenstad moeten één grote parkeerzone worden met dezelfde tarieven en regels.

De plannen van de wethouder zijn nog niet definitief. Er komen nog gesprekken met ondernemers, bewoners en uiteindelijk de raad. Rond de zomer hoopt het college de plannen vast te stellen.

De voorstellen op een rij

Minder auto's in de openbare ruimte
Bewoners van de stad zien volgens de bestuurders het liefst dat hun straat schoon, veilig en goed onderhouden is, met daarbij veel ruimte voor groen. De gemeente wil daarom minder parkeerplaatsen, meer struiken en bomen.
Bewoners van dorpen komen vaak met de auto een bezoek brengen aan de stad. De gemeente wil graag dat zij gebruikmaken van P+R's aan de rand van de stad, openbaar vervoer of parkeergarages.

Ook op zondag betaald parkeren
Om de straten minder vol te laten staan, wil de gemeente ook op zondag betaald parkeren invoeren. Tussen 12.00 en 17.00 uur geldt dan betaald parkeren in allerlei wijken die niet al te ver van de binnenstad liggen.

Betaald parkeren loopt door tot middernacht
Er zijn nu veel verschillende parkeerzones, regels en venstertijden. De verschillende ‘schilwijken’ rondom de binnenstad moeten een grote parkeerzone worden met dezelfde tarieven en regels. Betalen van 9.00 uur tot middernacht en maximaal twee uur achter elkaar parkeren, om ervoor te zorgen dat auto's niet te lang in een wijk blijven staan. In de andere wijken blijft de eindtijd 18.00 uur, en maximaal vier uur achter elkaar parkeren.
Broeksma wil dit omdat bewoners volgens hem 's avonds en op zondag regelmatig overlast ervaren. Mensen van buiten de wijk parkeren daar hun auto, waardoor er voor bewoners weinig plek meer is. Door het betaald parkeren uit te breiden en een hoger tarief te vragen wil de gemeente mensen 'verleiden om te kiezen voor de parkeergarages of om gebruik te maken van de P+R terreinen, het openbaar vervoer en/of deelmobiliteit.'

Aparte regels voor parkeren bij winkelcentra
Bij vier winkelcentra in de stad gelden moeten bezoekers voor parkeren betalen om parkeeroverlast en oneigenlijk gebruik tegen te gaan. Bij de andere winkelcentra blijft parkeren gratis.

Minder vergunningen voor bewoners
In meerdere stadswijken rondom de binnenstad krijgen bewoners straks nog maar één parkeervergunning per huishouden. Een eventuele tweede auto moet dan tegen commercieel tarief in een parkeergarage staan. In de betreffende buurten moet een uitsterfbeleid komen. Bewoners die al een vergunning voor een tweede auto hebben kunnen die blijven verlengen, maar nieuwe bewoners vissen achter het net. 'Het niet kunnen parkeren van een extra auto op straat wordt op deze manier meegenomen in de keuze om in een wijk te gaan wonen', is de gedachte van de gemeente. Zo'n parkeervergunning voor een tweede auto wordt bovendien duurder: die gaat mogelijk drie keer zo veel kosten als de vergunning voor de eerste auto.

Gedeelde parkeervergunning
De gemeente wil een 'gedeelde parkeervergunning' invoeren. Die is bedoeld voor mensen die in verschillende wijken wonen en samen één auto gebruiken. Die bewoners krijgen voor beide gebieden een parkeervergunning, maar betalen alleen voor het gebied waar de vergunning het duurste is. Met de gedeelde parkeervergunning wil de gemeente autodelen stimuleren.

Minder uren voor bezoek
Het ontvangen van bezoek moet juist makkelijker worden. Er moet één bezoekersvergunning komen met een jaarsaldo aan parkeeruren. Ben je daar doorheen, dan kun je uren bijkopen.

Haren
In de dorpen in de gemeente Groningen geldt geen betaald parkeren, met uitzondering van Haren. Daar geldt betaald parkeren sinds het jaar 2000 , toen Haren nog een zelfstandige gemeente was. Daar wil de gemeente af van papieren parkeervergunningen. In plaats daarvan moet het parkeren net als in Stad digitaal zijn geregistreerd. De tarieven in Haren worden gelijkgetrokken met de schil rondom het centrum van Groningen-Stad, kortparkeren wordt daarentegen goedkoper.

Bron: rtvnoord.nl (1) en rtvnoord.nl (2)