BIKE-Inc, een inclusieve benadering
Rapport van KettingHuls waarin wordt gekeken naar het stallen van tweewielers in hoogstedelijke bouwblokken.
Achtergrond
Om de stad leefbaar te houden en de klimaatdoelen te halen, staat het stimuleren van groene mobiliteit hoog op de agenda. Bewoners en bezoekers kiezen in de stad steeds vaker voor het openbaar vervoer, de fiets en de scooter. De meeste gemeenten investeren in grote publieke fietsenstallingen bij stationslocaties en andere drukke punten in de stad om het aantal geparkeerde fietsen in de openbare ruimte te minimaliseren.
In de toekomstige hoogstedelijke uitbreidingswijken van de steden, zal de ruimtevraag voor fietsen zeer hoog zijn door de dichtheid van de wijk en de vele bewoners. Dit vraagt om fietsenstallingen als integraal onderdeel van de nieuwe woon-werkgebouwen, met voldoende capaciteit voor alle fietsen, bakfietsen, kratfietsen, etc. Ook de gewoonte om de fiets langs de kant van de weg, tegen een boom of de gevel van een gebouw te plaatsen moet worden doorbroken.
Het onderzoek van KettingHuls, door Monica Ketting en Daniële Huls, laat zien dat goed ontworpen stallingen met veel plezier worden gebruikt en dat de fietsenstalling door de tijd een integraal onderdeel kan worden van het fietsgebruik.