Toepassen STOMP Voor duurzame gebiedsontwikkeling
Brochure van CROW rond het ontwerpprincipe STOMP. Volgens het ontwerpprincipe STOMP kijk je eerst naar Stappen en vervolgens naar Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a Service (MaaS) en ten slotte naar de Particuliere auto. Het ontwerpprincipe STOMP is een praktische vertaling van uitgangspunten voor duurzaame gebiedsontwikkeling.
In dit document worden geïnteresseerde partijen meegenomen in de een aantal praktijkervaringen met het toepassen van STOMP op gebiedsniveau en de daaruit geleerde lessen. Toegelicht wordt wat STOMP inhoudt en welke stappen worden doorlopen worden bij het toepassen ervan op gebiedsniveau. Aan de hand van twee casussen (in Amersfoort en Zwolle) worden concrete resultaten voor (fictieve) STOMP-plannen getoond. Verder geeft deze brochure antwoord op vragen zoals: Wat zijn de leerpunten en aandachtspunten bij het toepassen van STOMP? Waar moet in het ontwerpproces in het bijzonder rekening mee worden gehouden? En waar ontbreekt eigenlijk nog voldoende kennis?
Achtergrond
Kwetsbare en actieve verkeersdeelnemers krijgen bij STOMP een prominentere plek in het straatbeeld. Dit komt de leef- en verblijfsomgeving ten goede, wat mensen stimuleert om vaker te voet of met de fiets te gaan en elkaar meer te ontmoeten. Lopen en fietsen neemt veel minder ruimte in dan ov en auto, waardoor er meer ruimte is voor andere opgaven zoals klimaatadaptatie, waterberging en groen. Ook is de CO2-footprint van langzaam verkeer kleiner dan van gemotoriseerd verkeer.
Wij roepen professionals op om ideeën over het ontwerpen van een nieuwbouwwijk of een kantorenlocatie met STOMP door te geven. Stuur een mail naar frans.bekhuis@crow.nl.